08 apr 24
Onderwijs in de tbs?
- We bekijken hoe onderwijs onderdeel is van de behandelingWaarom wordt er onderwijs aangeboden in een tbs-kliniek? Het antwoord is veelzijdig en gaat verder dan enkel het aanbieden van lesstof. Onderwijs in de Van der Hoeven Kliniek vormt een belangrijk onderdeel van de behandeling, gericht op de ontwikkeling van patiënten. Het draait om meer dan alleen het behalen van een diploma; het gaat om het aanleren van vaardigheden, het ontwikkelen van identiteit en het bouwen aan een realistisch toekomstperspectief voor een succesvolle resocialisatie.
Onderwijs als basis voor verandering
Wanneer patiënten worden opgenomen in de kliniek krijgen ze een individuele intake, waarbij niet alleen wordt gekeken naar het verleden op school en werk, maar ook naar hun intelligentieprofiel. Het bieden van maatwerk staat centraal: één-op-één onderwijs zorgt ervoor dat we de behoeften van elke patiënt leren begrijpen. Soms blijkt een disharmonisch intelligentieprofiel een uitdaging. Hierbij komt de taalvaardigheid niet overeen met de praktische vaardigheden van een patiënt. Dit inzicht vormt de basis voor het leertraject en helpt de patiënten hun eigen potentieel te begrijpen.
Diversiteit in onderwijsaanbod
Het onderwijsaanbod varieert sterk, afgestemd op individuele patiënten. Van basisvakken zoals Nederlands, rekenen en computervaardigheden tot maatschappijleer om antisociaal denken aan te pakken. Daarnaast geven docenten algemene vakken, geschiedenis, filosofie, talen en beroepsopleidingen zoals hout- en metaalbewerking. Dit aanbod stelt patiënten in staat hun horizon te verbreden en hun interesses te verkennen.
Bijdrage aan resocialisatie
De rol van onderwijs gaat verder dan alleen lesgeven. Het is ook een vorm van ontspanning en identiteitsontwikkeling. Gespreksgroepen, bibliotheekinitiatieven en ontmoetingen met externe sprekers worden georganiseerd om patiënten betrokken te houden bij maatschappelijke onderwerpen en persoonlijke interesses.
Onderwijs draagt in belangrijke mate bij aan de resocialisatie van patiënten door hen te stimuleren een realistisch zelfbeeld te ontwikkelen en zelfvertrouwen op te bouwen. Het behalen van een diploma kan de overgang naar werk buiten de kliniek makkelijker maken.
Betrokkenheid van onderwijzers
Docenten zijn erg betrokken bij het behandelproces en bij evaluatiemomenten. Een mentorsysteem helpt om het onderwijs constant af te stemmen op wat de patiënten nodig hebben tijdens hun verblijf in de kliniek. Er is ook samenwerking tussen de afdeling onderwijs en de werkplaatsen. Het zijn erkende leerbedrijven die het mogelijk maken dat we erkende beroepsopleidingen aan kunnen bieden. Op deze manier kunnen patiënten, ook als ze nog niet op verlof mogen, een opleiding volgen.
Ontwikkeling en groei
Het betrekken van studenten als hulpdocenten zorgt voor een dynamische, stimulerende omgeving die niet alleen de patiënten, maar ook de studenten ten goede komt. Het verhoogt de betrokkenheid, motiveert patiënten en zorgt voor een frisse, jonge beweging binnen de kliniek.
Onderwijs in de tbs-kliniek helpt patiënten om zichzelf beter te begrijpen, een eigen identiteit op te bouwen en realistische plannen te maken voor de toekomst. Het is een belangrijk middel om ze weer goed te laten resocialiseren en positieve veranderingen in hun leven aan te moedigen. Soms is het doel ook echt onderwijs inhalen. Patiënten proberen diploma’s te halen of eindexamens te doen.